Wednesday, June 13, 2012

Pesanan Buat Diriku..

Hidup tidak selalunya indah
Langit tak selalu cerah
Suram malam tak berbintang
Itulah lukisan alam
Begitulah aturan Tuhan

Jadilah rumput nan lemah lembut
tak luruh dipukul ribut
Bagai karang didasar lautan
Tak terusik dilanda badai

Dalam sukar... hitunglah kesyukuranmu
Dalam senang... awasi kealpaanmu
Setitis derita melanda
Segunung KurniaanNya

Usah mengharapkan kesenangan
Dalam perjuangan perlu pengorbanan
Usah dendam berpanjangan
Maafkan kesalahan insan

Dalam diam... taburkanlah baktimu
Dalam tenang... buangkanlah amarahmu
Suburkanlah sifat sabar
Dalam jiwamu itu
Di dalam jiwamu itu


Kadang dugaan datang membuatkan aku berasa lemah, membuatkan aku tak berdaya. Sedangkan aku lupa, setiap sesuatu ujian itu tidak akan dihadirkan Allah jika hambaNya tidak mampu. Tapi YaAllah sungguh berat ujian itu, sehingga membuat aku terduduk sujud menangis mengadu kepadaMu YaAllah. Malu sungguh aku rasakan padaMu YaAllah. Ya Allah, disujudku aku memohon kekuatan untuk aku hadapi dugaan ini, kuatkan langkahku YaAllah untuk bertemu hikmahnya, tunjukkan aku jalan yang benar YaAllah, jadikan aku lebih baik dengan dugaan ini. Berilah aku kesabaran yang tinggi... YaAllah, letakkan dunia ditanganku bukan dihatiku.. 

Friday, June 8, 2012

Memaafkan







Nabi s.a.w bersabda, “Tidaklah seorang itu suka memaafkan, melainkan dia akan semakin mulia.” [HR. Muslim]
“Orang yang paling sabar diantara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya.” (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)

Memaafkan bukanlah satu perkara yang mudah, apalagi luka itu memberi kesan yang amat mendalam di hati. Hmmm aku sendiri sebagai manusia biasa tak terlepas dari keadaan itu. Namun, bila difikir fikirkan betapa tenangnya hati, indahnya hidup bila kita mampu memaafkan orang lain, aku lembutkan hatiku untuk memberi kemaafan walaupun kadang2 tu pesalah itu sendiri tidak memohon kemaafan. Tapi jauh di sudut hati aku, aku sudah maafkan dia. Aku fikir aku ttak rugi apa-apapun bila memaafkan orang yang menyakiti aku. Dalam kemaafan itu, aku berdoa semoga orang yang menyakiti aku itu menyedari kesilapannya. 
 
…memaafkan di kata mulut itu bohongan hati, memaafkan di hati dengan KEIKHLASAN yang hakiki. Biarkan, jangan ambil peduli lagi setelah memaafkan, teruskan perjalanan hidup dengan meninggal kisah silam itu di perhentian lepas.

Pasti ada yang lebih baik dalam aturan Allah di masa hadapan. Rencana Allah Maha Sempurna, sesuatu yang berlaku itu pasti ada hikmah yang tersembunyi. Melalui kesakitan itu, aku belajar bersyukur, kerana aku mampu untuk mendidik hati supaya bersabar dan yang paling penting MEMAAFKAN.  


Ya Allah, kembalikan KECERIAAN buatku yang kedukaan~ 
Ya Allah, gantikan TANGISANku dengan senyuman~  
Ya Allah, jika ini UJIAN maka berikan ku kekuatan~

Sahabatku ketahuilah, tiada yang lebih mengerti perasaanmu melainkan Allah.. Tiada yang lebih dekat kepadamu, melainkan Allah.. Maka mintalah & adukan segalanya dalam sujudmu kepadaNya..

                 …dengan memaafkan itu tanda kamu menjadi insan yang matang.

" Orang yang pemaaf itu selalunya mudah tidur, boleh makan apa saja dengan berselera, dan tinggal dimana saja bagaikan istana, Justeru, jika sukar tidur pada waktu malam, asyik mengeluh tidak berselera dan suka merungut tentang rumah yang kecil... Mungkin disebabkan oleh kita yang sukar memaafkan. Memaafkan orang lain bererti memaafkan diri sendiri! " -Ustaz Pahrol Muhamad Juoi

Sunday, May 13, 2012

NEW LIFE BEGIN

13/05/2012. Ahad

Arini Iqa attend kenduri kawen seorang kawan yang baru saja Iqa kenal di tempat praktikal. Budaknya baik, walaupun gile2 dengan perangai kebudak budakkanya. Kadang2 tu sengal2 jugak. Tapi dia tak kesah orang cakap dia sengal... hehehe.. Tak sangkakan Mai, Mai dah kawen arini. Bermulalah episod baru dalam hidup Mai.. Tahniah Mai.. :)



Sempena arini kte ade surat khas buat Mai, hehe

Assalamualaikum Mysa*a Khairul Amin.. heee (mysa*a panggialn e*tika,jgn mara e*tika,heee)

Mai.. Tahniah dah jadi isteri owg sekarang.. memelah isteri owg ye tak, takkan lah isteri monyet lak..huhuhu! Haaa.. jgan sambung2 "eh kau ek".. hahaha, hafal dah ayat Mai.. 

Huhu.. Mai, kte baru jer kenal Mai dalm 2 bulan lebihkan, but nice to know you fren sbb u sengal! hahaha! Xdelah Mai, gurau jer.. Kte suke kawan ngan Mai sbb kte rasa dihargai dgn Mai.. Thanks Mai.. Tapi.. sengal tu pun jdi sbb jgk, sbb kesengalan tu buat kte suka nak sakat Mai.. heehehe.. tapi kte tahu Mai xmarahkan?? kan?? kan??? kan??? Mai lagi suke adelah.. hehehe

First timekan Mai gtau kte Mai nak kawen, memang xcaye, coz Mai jenis macam mana orangnye.. But bile Mai mule tanya itu ini, mintak pendapat, barulah kte nak percaya, tapi masih xsedar untuk percaya.. sampailah arini Mai, tengok Mai berjalan dengan seorang lelaki yang bergelar suami... Barulah kte percaya yang kawan kte ni dah kawen... so sweet Mai, hopefully u akan bercinta lepas kawen k! As ur fren kte selalu doakan yang terbaik untuk Mai.. :) Bercinta after kawen, hmmm sooOOO sweet..

Mai.. Mai dah masuk fasa baru dalam kehidupan. Kte percaya Mai, Mai akan bahagia.. Mai perlu ikhlas, perlu redha semua ni kerja Allah dan Allah lebih mengetahui segala yang terbaik untuk hambaNya.. trust me, and the important thing trust Allah..

Mai.. Mai ingat taw ape yang kte selalu cakap dengan Mai, xsemestinya apa yang kita hendaki itu, adalah yang terbaik buat kita, dan xsemestinya benda yang kita xpernah jangka apatahlagi kita taknak itu xbaik buat kita.. Ingat taw Mai!

Apa2pun, after tis, Mai mesti jadi isteri yang terbaik, solehah dan taat pada suami. Jangan tatut2 lagi taw! xmau2x! heee.. Kene berani buat keputusan sendiri, don't worry my dear, u akan dewasa dengan kehidupan baru nie, pengalaman mengajar erti kehidupan.. :) Nanti boleh kongsi ngan kta ea.. (heee buk je kan!) ^_~

Ok Mai, walaupun status kita agak berbeza sekarang tapi tu semua tak menghalang persahabatan kita.. Jangan takut k Mai, kita masih boleh kua same2 ea.. hehehe.. Papehal roger2 kite taw.. Jangan malu2 k..

Last but not least, SELAMAT MENJALANI ALAM RUMAHTANGGA, SEMOGA BERKEKALAN KE AKHIR HAYAT.. Kte bersyukur dapat kenal Mai, bnyk kte belajar bila kawan ngan Mai, cket sebanyak apa yang Mai lalui, kte belajar banyak perkara.. Its nice! Jangan lupe taw pesan kte td, kte nak jdi auntie pat2.. heee =) Sukekan sakat Mai kte ni, jgn marah kte ea Mai.. Rindu taw kat tempat keje xde org nak sakat, ngantuk! huhuhu.. Last... For you my fren, untuk tatapan mata dan jiwa, semoga jadi kenangan terindah dalam hidupmu :) Sayang Mai, Take care k!

video

KENANGAN BERSAMAMU







Monday, February 13, 2012

Wajahmu Itu Manis Sekali.. :)

Buat Saudariku

yang dirahmati oleh Allah


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Ukhti yang baik,

Kecantikan adalah anugerah. Senyum manis adalah berkah. Sungguh karunia dari Allah bahwa wanita diciptakan memiliki kecantikan yang sangat mempesona. Dan kecantikan itulah yang akan menjadi jalannya menuju surga, jika ia mampu membarenginya dengan akhlaq yang mulia.

Rasulullah menjelaskan bahwa di antara fitrah lelaki adalah menyukai kecantikan wanita. Bahkan ‘Aisyah yang merupakan salah seorang shahabiyah paling pandai di masa itu, terkenal pula karena kecantikannya. Rasulullah menjulukinya Humaira`: Gadis yang pipinya merona merah.


Dan karena kecantikannya itu, wanita dapat mengumpulkan pahala yang sebesar-besarnya dari Allah. Caranya? Bersyukurlah atas nikmat yang Allah berikan itu dan pandailah menjaga diri. Rasulullah mengajarkan cara bersyukur itu dengan membiasakan diri membaca do’a tatkala bercermin:

اللَّهُمَّ كّمَا حَسَّنْتَ خَلْقِيْ فَحَسِّنْ خُلُقِيْ

Yang maknanya, “Ya Allah… Sebagaimana Engkau telah mengelokkan parasku, elokkan pulalah akhlaqku…”


Ukhti yang dijaga oleh Allah…

Tak ada yang salah dengan kecantikan, karena, seperti kata pepatah, kecantikan bukanlah suatu dosa. Tapi sungguh itu tak berarti bahwa setiap wajah yang cantik berhak dijadikan barang tontonan. Kaum pria sangat bersedih karena sekarang ini banyak di antara kawan-kawan Ukhti yang gemar memajang wajah cantik mereka di profil Facebook. Juga di blog-blog yang katanya peribadi, tapi nyatanya dapat diakses oleh siapapun.

Ini adalah satu hal yang sangat marak belakangan ini. Satu hal yang dianggap lumrah, sehingga para gadis berjilbab itu memasang pose-pose mereka di foto-foto yang kian hari kian bertambah jumlahnya. Seakan nama saja sudah tidak cukup.

Mohon Ukhti tanyakan pada mereka, apa sesungguhnya tujuan mereka memajang foto tersebut di tempat-tempat publik? Yakni foto dengan gaya yang menggoda serta senyum yang memikat!

Jika tujuan berjilbab itu adalah agar menutupi aurat dan terhindar dari pandangan-pandangan jahat, apakah itu pula yang menjadi tujuan mereka saat bergaya di depan kamera dan memamerkannya pada setiap orang?

Jika berjilbab itu tujuannya adalah mencari ridho Allah, apakah tujuan memperlihatkan foto-foto itupun adalah ridho Allah? Apakah betul Allah akan ridho pada wanita yang melakukan hal itu?



Ukhti yang baik,

kaum pria sangat bersedih menghadapi fenomena ini. Mengapa? Karena mungkin saja di antara gadis-gadis yang fotonya tersebar di seantero jagad ini adalah istri atau calon istri merekai. Apakah mereka tidak tahu bahwa foto mereka tersimpan dalam komputer puluhan, ratusan atau bahkan mungkin jutaan pria lain yang tidak berhak? Yang mungkin saja dijadikan sarana oleh para pendosa sebagai ajang bermaksiat? Apakah mereka mengijinkan pria-pria selain suami mereka itu menyimpan foto-foto tersebut?

Ukhti,

kaum pria sangat bersedih mendapati semua ini. Mengapa? Karena mungkin saja di antara foto yang tersebar luas itu adalah ibu atau calon ibu , yang seharusnya menunjukkan caranya menjaga diri, bukan dengan menunjukkan hal-hal yang seharusnya disembunyikan…

kaum pria sangat bersedih menyaksikan semua ini. Mengapa? Karena mungkin saja di antara foto yang tersebar luas itu adalah guru atau calon guru, yang seharusnya mendidik dan mengajarkan Al Qur’an serta akhlaqul karimah.

Apakah semua ini akan dibiarkan begitu saja tanpa ada penyelesaian? Tanpa ada seorangpun yang berani menegur serta mengingatkannya, memberitahukan bahwa itu adalah sebuah kesalahan? Atau harus menunggu tangan-tangan jahat memanfaatkannya untuk merusak harga diri dan menyebarkan aib yang seharusnya ditutup rapat-rapat?

Ukhti yang baik…

Jazakillah khairan… Terima kasih banyak karena Ukhti tetap pandai menjaga diri dari sekecil apapun celah-celah kealpaan. Tapi tolong sampaikan pula pada kawan-kawan Ukhti, agar merekapun mengikuti jejak ukhti dengan menghapus foto-foto mereka dari Facebook dan blog-blog mereka. Sampaikanlah pada mereka agar menahan diri dari keinginan menunjukkan eksistensi diri di hadapan pria yang tidak berhak.

Jika mereka ingin menunjukkan kepada orang-orang bahwa mereka cantik, cukuplah tunjukkan pada suami mereka saja. Atau orang tua dan anak-anak mereka saja. Karena Allah Maha Tahu segala sesuatu. Jika mereka membutuhkan sanjungan atas kecantikan yang telah dianugerahkan Allah pada mereka, biarlah Allah saja yang menyanjungnya, dengan balasan berlipat-lipat ganda di hari akhirat kelak.

Dan jika mereka ingin kecantikan mereka dikagumi, biarkanlah suami mereka saja yang mengagumi, lalu memberikannya sejuta hadiah cinta yang tidak akan pernah ada bandingnya…

Sementara kaum pria yang tidak atau belum berhak atas itu semua, biarlah asyik masyuk tenggelam dalam do’a, agar dianugerahi istri yang cantik dan shalehah, ibu yang baik dan bersahaja, guru yang taat dan menjaga martabatnya…

Agar Allah mengumpulkan kita kelak di surgaNya. Meraih ridho dan ampunanNya serta dihindarkan dari adzab neraka…

Atas perhatian dari Ukhti, saya ucapkan jazakillah khairal jaza…

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Salam Hormat,



* Msg dari seorang ukhti untuk diriku, Terima kasih ukhti :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...